همان‌گونه که در خبر‌ها خوانده‌اید، اپل نسخه‌ی بتای عمومی از سیستم عامل‌های iOS 15 و iPadOS 15 را منتشر کرده است. البته باید بگوییم که نسخه‌ی نهایی این سیستم عامل‌ها در پاییز و بعد از رونمایی از آیفون‌های جدید عرضه خواهد شد.

اگر شما جز کاربرانی هستید که می‌خواهید هر چه سریع‌تر ویژگی‌های جدید اضافه شده به این سیستم عامل‌ها امتحان کنید، حتی برای انجام این کار ریسک رو‌به‌رو شدن با باگ‌های مختلف را هم می‌پذیرید؛ در این مقاله با ما همراه شوید تا به شما نحوه‌ی نصب بتای عمومی این سیستم عامل‌ها را یاد بدهیم.

با وجود اینکه فرایند نصب این سیستم عامل‌ها بر روی آیفون و آیپد مشابه است، اما در این مقاله چگونگی نصب این سیستم عامل‌ها بر روی هر یک از این دستگاه‌ها به صورت جداگانه توضیح داده شده است.

به طور معمول تا قبل از منتشر شدن نسخه‌ی نهایی از این سیستم عامل‌ها، اپل بعد از منتشر کردن نسخه‌‌های بتا از سیستم عامل‌های مختلف، بعد از گذشت مدتی برای این سیستم عامل‌ها به‌روزرسانی‌های مختلفی را منتشر می‌کند.

iOS 15 و iPadOS 15

نگاهی به سابقه‌ی اپل در این زمینه نشان می‌دهد که این شرکت به طور معمول نسخه‌ی نهایی سیستم عامل‌های iOS و iPadOS را در اواخر تابستان و در زمان‌های نزدیک به برگزاری مراسم رونمایی از محصولات جدید در فصل پاییز، منتشر می‌کند.

البته قبل از اینکه این مقاله را آغاز کنیم، باید به شما درباره‌ی نصب این نسخه‌ها بر روی دستگاه‌هایتان هشدارهایی را هم بدهیم. همان‌گونه که می‌دانید این سیستم عامل‌ها هنوز در مرحله‌ی بتا هستند. درنتیجه با وجود اینکه ممکن است که برای استفاده‌ی عمومی پایدار به نظر برسند، اما ممکن است که دارای باگ‌های مختلفی باشند که تا زمان عرضه شدن نسخه‌ی نهایی از این سیستم عامل‌ها در اواخر تابستان، شاهد رفع شدن آن‌ها نباشیم.

همچنین ممکن است که بعضی از ویژگی‌های جدید اضافه شده به این سیستم عامل‌ها، در نسخه‌های بتای اولیه وجود نداشته باشند. در واقع شما با توجه به اپ‌هایی که به طور معمول از آن‌ها استفاده می‌کنید، در زمان استفاده از این نسخه‌های بتا تجربه‌‌ی متفاوتی را با دیگر کاربران خواهید داشت.

اگر با وجود خواندن این قسمت از مقاله باز هم تصمیم دارید که نسخه‌ی بتا از سیستم عامل‌های iOS 15 و iPadOS 15 را بر روی دستگاه‌های خود نصب کنید، به شما توصیه می‌کنیم که قبل از انجام این کار حتما از دستگاه خود نسخه‌ی بک‌اپ تهیه کنید.

آخرین ماکت آیفون ۱۳ دوباره چینش قطری لنز‌های دوربین را نشان می‌دهد 

ویژگی‌های جدید iOS 15

iOS 15

پیش‌تر گفتیم که سیستم عامل iOS 15 دارای ویژگی‌های جدیدی است. از جمله‌ ویژگی‌های جدید اضافه شده به این سیستم عامل‌ می‌توان به تغییرات صورت گرفته در اپ فیس‌تایم و Messages، نوتیفیکیشن‌های جدید، کنترل بیشتر بر روی قابلیت‌های مربوط به حفظ حریم خصوصی و دیگر قابلیت‌ها جدید اشاره کرد.

به عنوان نمونه اپ فیس‌تایم در زمان انجام تماس‌های تصویری از قابلیت پخش صدا به صورت فضایی (Spatial) پشتیبانی می‌کند و قابلیتی دیگری هم به این اپ اضافه شده است که صدای فرد در حال انجام تماس تصویری از دیگر صدا‌هایی که در محیط اطرافش قرار دارند، جدا می‌کند.

از جمله دیگر قابلیت‌های اضافه شده به اپ فیس‌تایم می‌توان به قابلیت به اشتراک‌گذاری آهنگ و فیلم در زمان انجام تماس تصویری و حتی برقراری تماس فیس‌تایم با کاربران دارای دستگاه‌های اندرویدی با استفاده از به اشتراک گذاشتن لینک اشاره کرد.

آیا اپل باید اجازه‌ی دانلود اپلیکیشن خارج از اپ استور را به کاربران آیفون بدهد؟ 

کدام دستگاه‌ها از iOS 15 پشتیبانی می‌کنند؟

تمامی دستگاه‌هایی که از iOS 15 پشتیبانی می‌کنند عبارتند از؛

آیفون ۱۲ مینی، آیفون ۱۲، آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس
آیفون ۱۱، آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس
آیفون XS و آیفون XS مکس
آیفون X و آیفون XR
آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس
آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس
آیفون ۶S و آیفون ۶S پلاس
نسل اول و دوم آیفون SE
نسل هفتم آیپاد تاچ

چگونه بتای عموی iOS 15 را نصب کنیم؟

با استفاده از دستگاهی که می‌خواهید سیستم عامل iOS 15 را بر روی آن نصب کنید و مرورگر سافاری به سایت مربوط به نصب نسخه‌ی بتا از سیستم عامل‌های اپل بروید و با استفاده از اپل آیدی خود وارد این سایت شود.
بعد از انجام این کار، اگر به صورت خودکار به این قسمت نرفتید، گزینه‌ی Enroll Your Devices را منوی قرار گرفته در قسمت بالایی و سمت راست صفحه انتخاب کنید.
سپس iOS را انتخاب کنید، بعد از انجام این کار دوباره به شما یادآوری می‌شود که از اطلاعات موجود در آیفون خود با استفاده از کامپیوتر نسخه‌ی بک‌اپ تهیه کنید تا اگر مجبور شدید بتوانید دوباره آیفون خود را به وضعیت قبلی آن بازگردانید.
به قسمت پایینی صفحه بروید تا با دکمه‌ی رو‌به‌رو شوید که بر روی آن عبارت Download profile نوشته شده است. بر روی این دکمه بزنید. بعد از زدن بر روی این دکمه شما با پیام هشداری مواجه می‌شوید که می‌گوید این سایت می‌خواهد تا پروفایل مربوط به نصب نسخه‌ی بتا را بر روی آیفون شما نصب کند. بعد از دیدن این پیغام بر روی Allow بزنید. بعد از انجام این کار صفحه‌ی جدیدی باز خواهد شد که به شما می‌گوید می‌توانید تنظیمات این پروفایل جدید را در اپ Settings ببینید.
به اپ Settings بروید، بعد از انجام این کار قسمت جدیدی به نام Profile Downloaded باید به قسمت بالایی این اپ اضافه شده باشد، آن را انتخاب کنید. بعد از انجام این کار شما به نصب نسخه‌ی بتا از سیستم عامل iOS دسترسی خواهید داشت. همچنین ممکن است که برای فعال کردن این پروفایل نصب شده، مجبور شوید که ابتدا آیفون خود را ریستارت کنید.

ویژگی‌های جدید iPadOS 15

iPadOS 15

اپل در این نسخه از سیستم عامل iPadOS بهبود‌های مختلفی را در صفحه‌ی هوم ایجاد کرده است تا کاربران با استفاده از آن‌ها بتوانند صفحه‌ی هوم خود را به شکل بهتری تغییر دهند و مطابق با سلیقه‌شان ویرایش کنند.

در ضمن ویژگی App Library که برای اولین‌بار در سیستم عامل iOS 14 از آن استفاده شد، اکنون در این نسخه‌ی جدید از سیستم عامل iPadOS هم وجود دارد. همچنین باید بگوییم که بسیاری از ویژگی‌های اضافه شده به iOS 15 در iPadOS 15 هم وجود دارند.

از جمله این ویژگی‌های جدید می‌توان به پشتیبانی از صدای فضایی در اپ فیس‌تایم، حالت پرتره در زمان انجام تماس تصویری با اپ فیس‌تایم و قابلیت جدید SharePlay اشاره کرد. قابلیت SharePlay به کاربران اجازه می‌دهد تا در زمان انجام تماس با اپ فیس‌تایم بتوانند آهنگ و فیلم را هم به اشتراک بگذارند.

چگونه در آیفون آیکون اپ‌ها را به سلیقه‌ی خودتان تغییر دهید 

کدام دستگاه‌ها از iPadOS 15 پشتیبانی می‌کنند؟

تمامی دستگاه‌هایی که از iPadOS 15 پشتیبانی می‌کنند عبارتند از؛

نسل اول تا پنجم آیپد پرو ۱۲٫۹ اینچ
نسل اول تا پنجم آیپد پرو ۱۱ اینج
آیپد پرو ۱۰٫۵ اینچ
آیپد پرو ۹٫۷ اینچ
نسل پنجم تا هشتم آیپد
نسل چهارم و پنجم آیپد مینی
نسل دوم تا چهارم آیپد ایر

چگونه بتای عموی iPad OS 15 را نصب کنیم؟

با استفاده از آیپدی که می‌خواهید iPadOS 15 را بر روی آن‌ نصب کنید و مرورگر سافاری به سایت مربوط به نصب نسخه‌های بتا بروید و با استفاده از اپل آیدی خود وارد این سایت شوید.
بر روی عبارت Enroll Your Devices در قسمت بالایی صفحه بزنید. ممکن است که برای دستیابی به این گزینه مجبور شوید که به قسمت بالایی صفحه بروید.
بر روی عبارت iPadOS بزنید، بعد از زدن بر روی این عبارت به شما یادآوری می‌شود که از اطلاعات موجود در آیپدتان با استفاده از کامپیوتر نسخه‌ی بک‌اپ تهیه کنید تا اگر مجبور شدید بتوانید دوباره دستگاه خود را به وضعیت قبلی آن بازگردانید.
به قسمت پایینی صفحه بروید و بر روی عبارت Download profile بزنید. بعد از زدن بر روی این دکمه شما با پیام هشداری مواجه می‌شوید که می‌گوید این سایت می‌خواهد تا پروفایل مربوط به نصب نسخه‌ی بتا را بر روی آیپد شما نصب کند. بعد از دیدن این پیغام بر روی Allow بزنید. بعد از انجام این کار صفحه‌ی جدید باز خواهد شد که به شما می‌گوید می‌توانید تنظیمات این پروفایل جدید را در اپ Settings ببینید.
به اپ Settings بروید، بعد از انجام این کار قسمت جدیدی به نام Profile Downloaded باید به قسمت بالایی این اپ اضافه شده باشد، آن را انتخاب کنید. بعد از انجام این کار شما به نصب نسخه‌ی بتا از سیستم عامل iPadOS دسترسی خواهید داشت. همچنین ممکن است که برای فعال کردن این پروفایل نصب شده، مجبور شوید که ابتدا آیپد خود را ریستارت کنید.
در نهایت اگر فرایند دانلود سیستم عامل به صورت خودکار آغاز نشد، اپ Settings را باز کنید به قسمت General بروید و بعد از انتخاب Software Update، نسخه‌ی بتا از سیستم عامل iPadOS 15 را بر روی آیپدتان نصب کنید.
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

loading

مشاوره آنلاین